Chiptuning 3 - chip tuning - auto - chip -tuning - Kosice
chiptuning - chip tuning III
Ako to robia vo firmách, kde to naozaj robia.......
Na predchádyajúcej stránke sme si povedali o výhodách a nevýhodách chiptuningu. Spomenuli sme aj to, že celkový výsledok závisí v konečnom dôsledku od toho, ako sa to “naladí”. Pri niektorých vozidlách je to jednoduché, pri niektorých vozidlách je to podstatne zložitejšie. Preto si chip tuning ukážeme na tom najjednoduchšom a to je obyčajný benzínový motor Škoda Felícia 1.6 MPI. V riadiacom programe sú uložené 3 základne mapy, ktoré ovládajú auto a ešte nastavenie obmedzovača otáčok. Je to mapa ovládania ihlového ventilu a mapy predstihu a paliva.(viď. Obr.) Mapou ihlového ventilu sa nebudeme zaoberať aj keď pri chip tuningu má svoj význam. Na obrázkoch máte mapy paliva a predstihu. Modifikáciou týchto máp získame výsledne parametre vozidla.
Asi po zahliadnutí si jedna polovica čitateľov mysli aké jednoduché a druhá polovica aké zložité. Ak patríte k šťastlivcom, ktorí majú vozidlo Škoda Felícia 1.6 a myslia si, že je to jednoduché , môžu si tieto mapy prepísať do programu excel a zmodifikovať podľa svojich predstáv. My mu tieto predstavy zhmotníme do chipu a môže si ho vyskúšať vo svojom vozidle.
Z týchto máp sa dá vyčítať niekoľko vecí, ktoré sú zaujímavé a charakterizujú motor. Predovšetkým je to mapa paliva, kde si môžete všimnúť, že maximálna hodnota je v oblasti 4500 otáčok. To je aj miesto, kde vozidlo dosahuje maximálny výkon. Z toho sami zistíte, že daný motor má na oveľa viac a jeho charakteristika je umelo vytvorená aby motor dosahoval výkon 55 kW pri 4500 ot. Tam je ta rezerva ktorú má tento motor a ktorá sa dá využiť bez rizika poškodenia motora.
Zaujímavým je aj miesto v mape paliva pri cca 30% stlačenia plynu a v otáčkach 2100 až 3000. Vidíte tam pokles hodnôt vstrekovania paliva. Tieto nízke hodnoty sú tam kvôli splneniu emisných limitov vo zvýšených otáčkach. Aj napriek tomuto opatreniu tento motor už nevie splniť najnovšie normy a preto sa už nepredáva na trhoch kde platí používanie normy EURO 3 a 4. Ak sa auto používa na športové účely a nemusí spĺňať tieto emisné limity je možné túto “dieru” zrušiť a dostať tak výkon v stredných otáčkach. Tak isto úpravou údajov v oblasti nad 4500 otáčok dostaneme inú charakteristiku motora, ktorá nám umožní zvýšiť maximálnu rýchlosť a zrýchlenie. Úpravou dosiahneme to, že motor bude účinne zrýchľovať aj v oblasti medzi 4500 a 6000 ot.
Mapa predstihu už nie je až tak zaujímavá a ľahko čitateľná. Ja osobne si myslím, že je vytvorená čisto účelovo aby motor dosahoval emisne limity a ako tak išiel. Úpravou tejto mapy vieme docieliť podstatne lepší a hladší chod motora od voľnobehu až po maximálne otáčky. Tieto naše tvrdenia nám potvrdilo už množstvo ľudí nespokojných z chodom tohto motora. Boli to zákaznici ktorých chod motora neuspokojoval a nepotrebovali vyšší výkon.
Takže asi takto pracujú úpravcovia, ktorí vedia čo robia. Konkrétne pre toto vozidlo sme mali možnosť získať viacero upravených riadiacich programov od Českých tunerov. Každý z programov bol špeciálny a dokonca jeden program dodávali špeciálne pre ostrú vačku. Aké bolo naše prekvapenie, keď sme zistili, že všetky programy sú identické a pochádzajú z jedného prameňa. Ku každému bol len iný slovný doprovod a samozrejme bola aj iná úroveň prevedenia práce na plošnom spoji riadiacej jednotky.